De la supuesta relación entre tecnología e innovación educativa: ¿Cuándo las TIC mejoran la educación?

Aquest article d'Alejandra Bosco (2008) planteja buscar la relació entre l'ús de les TIC i la millora educativa que, segons el que s'exposa, només es pot donar a partir de l'exercici reflexiu de docents i estudiants per donar-li un sentit educatiu a les TIC.

Tot i això, en un principi, cal tenir clar què hi ha darrere del concepte de tecnologia, ja que depenent d'aquesta visió el nostre enfocament pot variar. Per exemple, durant molt de temps aquesta es va entendre com un instrument per controlar el procés educatiu, però en l'actualitat aquesta terminologia es pot referir als següents camps:
  • La manera de fer d'una organització (tecnologia invisible)
  • Dispositius o recursos de caràcter físic (tecnologia material)
Així mateix, també cal tenir en compte cóm entenem el procés d'innovació, que en aquest cas es refereix a la selecció del mitjà més eficaç per aconseguir una finalitat determinada. Per tant, veiem com està molt vinculat al progrés i els avenços de la societat en la que ens trobem immersos, donada la gran influencia que pot tenir.

Seguint amb el que es desprèn de l'article en qüestió, considero molt important conscienciar-nos sobre que novetat no equival a més eficàcia, sinó que la innovació vindrà de l'ús que en facin els docents o l'alumnat. D'aquesta manera, cal posar èmfasi en la formació dels docents per a que desenvolupin les competències que els permetin escollir quina eina i quin ús d'aquesta seran millors per a cada situació.

A més, també veiem com la tecnologia no té un caràcter neutral, sinó que darrere hi ha determinades ideologies així com una imposició del món econòmic, tal i com també es reflectia al vídeo "La ilusión de la tecnologia". Per tant, no perquè siguin dispositius més coneguts o més cars són millors, i per això hem de fomentar l'esperit crític, tant en els docents com en l'alumnat, per fer-ne un ús inteligent, tal i com es reflecteix en aquesta aportació: "serán aquellos quienes tengan que trabajar con esas herramientas los que les impriman su carácter definitorio".

Per tots aquests motius caldrà reflexionar sobre quan les TIC milloren l'educació, enfocant-ho des de diversos conceptes d'innovació amb aquests recursos:
  • Ús de nous materials o recursos instructius
  • Ús de nous enfocaments, activitats o estratègies didàctiques
  • Elaboració de nous supòsits pedagògics 
Per acabar, considero que el que comenta Area (2007) sobre què hem de tenir en compte per integrar les TIC a l'ensenyament esdevé molt interessant, per la qual cosa voldria destacar la idea sobre que el simple ús dels ordinadors no implica ser un professor innovador, ni que l'alumnat incrementi la seva motivació o rendiment arrel de la seva incorporació a l'aula. 

Així, penso que per tal d'actuar correctament en relació a aquest tema serà essencial tenir molt present la següent idea: "Sin duda, la escuela del futuro estará llena de los artilugios electrónicos más novedosos, pero de los usos que hagamos con ellos dependerá qué nueva escuela seremos capaces de reinventar" (Bosco, 2008).

No hay comentarios:

Publicar un comentario