Experiències amb M-learning

La creació de dispositius electrònics com els mòbils ha influenciat i, fins i tot canviat, els nostres hàbits i costums com a exigències de la societat. D'això tracta concretament el M-learning, una metodologia educativa basada en l'ús d'aplicacions per accedir i compartir el coneixement. A més, això es vincula amb el concepte de realitat enriquida, que fa referència a incloure informació addicional al món que observem (sonora, visual, o d'altres tipologies) a partir de les tecnologies més senzilles, com els telèfons mòbils o les tabletes.

Relacionat amb aquest tema, en una de les classes sobre tecnologia educativa del Grau de Pedagogia vaig tenir la oportunitat d'aprofundir en aquest tema gràcies a la presència de Josep Maria Silva, un professional de l'educació especialitzat en l'ús de les noves tecnologies a l'educació mitjançant el desenvolupament de projectes innovadors amb codis QR i Realitat Augmentada.

Concretament, aquesta tecnologia correspon a l'evolució dels codis de barres tradicionals a un format bidimensional decodificable, des d'un simple dispositiu mòbil o PC amb càmera de fotos i el software o aplicació adequada", la qual cosa permet facilitar l'accés directe a un gran volum d'informació i, durant l'experiència d'avui, hem pogut observar com la seva creació és accessible a tothom per la seva facilitat, tal i com podeu trobar en aquest enllaç

A més, pel que fa al tipus de contingut que poden incloure, aquests van des de textos, imatges, sons o vídeos fins a VCard, MCard, Vcal, SMS i trucades telefòniques.

Projecte - Codificació dels carrers de Rubí amb QR:

Aquest és un projecte molt interessant que es va realitzar a Rubí entre la ciutat i les escoles, basat en recollir informació sobre els carrers i la història de la ciutat per compartir-la amb la resta de persones.

Això ha posat de manifest que es tracta d'un recurs molt versàtil, a la vegada que suposa un gran impacte social, com s'evidencia en que l'ús d'aquestes tecnologies per part dels alumnes va motivar als pares d'aquests a implicar-se en el projecte en qüestió, formant-se sobre el tema amb els seus fills com a professors. A més, també ha tingut moltes repercussions positives en la ciutat en general, en vistes a la continuïtat del projecte a l'actualitat per millorar-lo.

Així, a partir del que he pogut veure al llarg d'aquesta experiència, considero que podríem destacar els següents trets en relació a l'ús d'aquesta tecnologia a les aules:

Avantatges: 
  • Es té la possibilitat d'anar modificant el seu contingut sense canviar el QR
  • Suposa un estalvi molt important i obre un nou món d'oportunitats (p. ex accés a un vídeo complementari d'una notícia al diari)
  • Desenvolupament de la competència digital d'una manera innovadora
  • Facilita la vida en molts sentits (p. ex no necessites d'altres recursos per prendre notes ja que pots accedir a la informació en qualsevol moment)
  • El coneixement és ubicu (no es necessita un espai concret per aprendre)
  • És un projecte aplicable a molts contextos donada la seva versatilitat

Per tot això, diria que es tracta d'un tipus de recolzament molt gratificant per a l'aprenentatge, al permetre facilitar l'accés als continguts a la vegada que considero que pot servir per motivar a molts estudiants al veure una nova forma d'aprendre.

Així mateix, aquest tipus de tecnologia es vincularia amb el que he comentat sobre la construcció de l'aprenentatge (Vygostky), ja que permet crear i compartir coneixement de forma gairebé instantània entre moltes persones, la qual cosa ens condueix a la recepció d'aquesta informació que podem anar enriquint amb altres suports.

Reptes i Limitacions:
  • Canvi en la manera de relacionar-nos amb les persones
  • Privacitat de la informació (cal prendre consciència sobre les conseqüència de compartir segons quina, com ara fotografies en el cas dels més petits)
  • Tot el que hi ha darrere de l'ús d'aquests dispositius i no coneixem (economia, condicions de privacitat...)
  • Manca d'accés universal a aquest tipus de recursos (dispositiu o connexió)
  • Integració d'aquest tipus de metodologies en la realitat escolar actual
Com a conclusió, considero que es tracta d'un recurs amb un gran potencial en l'àmbit educatiu, sobretot pel fet que facilita l'accés a un públic molt ampli, malgrat que això també s'hauria de contemplar des de la falta de restriccions per compartir la informació. Per tant, penso que és quelcom molt interessant, tenint sempre present que l'ús transformador de la tecnologia ve quan li donem sentit educatiu a quelcom que en principi no en té, com seria el cas de dels dispositius emprats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario