Entrevista a Burbules: Els reptes de la tecnologia

Aquesta entrevista a Nicholas C. Burbules ens apropa al tema dels riscs o problemes vinculats a la implicació de les noves tecnologies a l'àmbit educatiu, partint de tres focus concrets.


En primer lloc, trobaríem la bretxa digital donada per la procedència de la persona i el seu nivell d'accés a les noves tecnologies, donat que això limitarà les seves possibilitats de fer-ne un ús total. Això consisteix en un aspecte rellevant del qual partir abans d'emprar aquestes eines en un context determinat, però també hem de tenir present el factor econòmic al condicionar el poder disposar dels recursos necessaris. A més, l'accés a les noves tecnologies també repercuteix en altres aspectes com ara, tal i com comenta Burbules, en que els joves que facin servir aquestes eines poden accedir a beneficis com avantatges de cara a trobar treball.

A més, segons el meu punt de vista, a aquesta bretxa digital que comenta Burbules hi podríem incloure la bretxa generacional, perquè en moments com l'actual aquesta es fa més evident que mai ja que els joves d'ara no es comuniquen ni relacionen de la mateixa manera que ho feien els seus pares o avis a la seva edat, la qual cosa considero que també s'hauria de contemplar.

El segon aspecte en el que incideix és l'ús que en fan els joves fóra de l'aula, on es planteja si el professor hauria de prohibir l'ús que no respongui a paràmetres educatius. En aquest cas penso que tots els professionals de l'educació tenim moltes coses a dir, com ara amb la conscienciació sobre cóm fer un bon ús responsable de les TIC, de la mateixa manera que també caldria incidir en l'important tema de cuidar la identitat digital.

Finalment, Burbules exposa un darrer repte que consisteix en la implicació a les nostres vides i com aprofitar-los, on els seus arguments es dirigeixen a destacar el valor dels recursos educatius. Llavors, partint del fet que són tant valuosos per als docents i l'alumnat, on hem de focalitzar és en pensar com emprar-los, fet que ens porta a reflexionar sobre el reiterat tema de l'objectiu que volem aconseguir (un sistema reproductor, interactiu o de caràcter transformador).

Com a conclusió, penso que l'interès d'aquesta entrevista recau en que ens obre un nou punt de vista al parlar-nos també de la part problemàtica de les noves tecnologies, és a dir, que el definir-les com a "bones o dolentes" dependrà en gran mesura de l'ús que en faci l'educador. Per tant, s'obren nous dilemes davant els múltiples propòsits que hi pot haver darrere d'aquests suports, on el professional de l'educació haurà de posar èmfasi en transmetre als més joves cóm beneficiar-se de la tecnologia, tant des de l'educació com per al seu ús diari, i és que tal i com afirma l'autor en qüestió, lo más importante es comprender que la naturaleza de la tecnologia está cambiando.

No hay comentarios:

Publicar un comentario