Massive Online Open Courses (MOOC)

Els MOOC - Massive Online Open Courses - són un interessant recurs dins de la tipologia formativa online, basats en la interconnexió entre un gran nombre de participants que comparteixen el seu coneixement. Així mateix, dins de les seves característiques també destacaria el fet que comptem amb un gran ventall de continguts molt diversos, ja que plataformes com Udacity Miriada X, entre moltes altres opcions, ofereixen MOOC's corresponents a diferents branques del saber com informàtica, història i cultura, educació, ciències de la salut i un ampli etcètera.

Tal i com indiquen diversos experts, en aquests moments estan prenent molta força amb motiu de la globalització, fet que contribueix a que podem trobar ofertes formatives de diverses institucions (tant privades com públiques) d'arreu del món. 

A més, un altre dels factors que han contribuït a la seva extensió és el canvi de paradigma educatiu en el que ens trobem immersos; una perspectiva on el protagonista de l'activitat és l'alumne en comptes del docent o el contingut, com en altres moments, i com a conseqüència el docent també s'ha trobat davant d'una ampliació del seu rol com a dinamitzador, com veiem en la docència e-laerning.

Considero que aquest últim factor esdevé especialment important al parlar dels MOOC, donat que el responsable d'impartir aquests cursos haurà de comptar amb les competències necessàries per fer front a aquesta metodologia, sobretot a l'hora de gestionar l'activitat dels participants o estimular la seva participació. Això es déu a que, per exemple, al no ser obligatoris pot ser que molta gent s'hi inscrigui però ho acabi abandonant, o bé a que al no obtenir una titulació oficial al finalitzar el curs es pot perdre la motivació a realitzar-lo. 

Per tant, veiem com la figura del dinamitzador és essencial per establir feedback amb els integrants, tot i que cal ser conscient de la dificultat que suposa el ser cursos sense límit de matriculacions i, de la mateixa manera, tant el docent com els participants requereixen d'una mínima competència digital al ser una metodologia formativa E-learning.

La meva experiència amb els MOOC - Coursera:

Recentement vaig cursar un MOOC oferit pel portal Courseratitulat "Videogames and Learning", per la qual cosa voldria parlar del potencial educatiu dels MOOC contemplant-ho des de la meva pròpia experiència, la qual considero que ha estat molt enriquidora i profitosa, sobretot pel fet que al ser totalment en línia et permet disposar dels materials necessaris o accedir al curs des de qualsevol dispositiu tecnològic que ho permeti. 

A més, la meva motivació al realitzar el curs va ser poder experimentar una modalitat formativa diferent, tot i que el ser gratuït també esdevé un gran al·licient, de manera que en aquest aspecte establiria la diferència amb la universitat on els motius estan més encarats a obtenir una certificació oficial, que en el cas dels MOOC seria secundari ja que no obtens una titulació sinó un certificat d'acompliment del curs. 

D'altra banda, el model i estructuració dels MOOC permet l'autogestió del temps, mentre que a la universitat es requereix més adaptació als ritmes marcats pels professors, i no ha requerit gaire dedicació en quant a tasques d'avaluació, la qual es fonamenta en un seguiment continu a l'entregar setmanalment alguna activitat o fer alguna reflexió als fòrums. Tot i això, el que més remarcaria d'aquest punt és la interessant metodologia d'avaluació per companys, molt propi de la docència e-learning, fomentant així la participació activa.

Així mateix, definiria que gran part del seu potencial recau en poder compartir experiències i coneixements amb molts usuaris d'arreu del món, esdevenint una activitat molt profitosa, tot i que la "part dolenta" és que no tots partim del mateix nivell i, més, es perd la individualització i adaptació del context a l'alumne.

En definitiva, considero que els MOOC tenen molts punts a favor per formar part del futur de l'educació, ja que aunen els grans beneficis de l'e-learning com el permetre la pròpia gestió del temps, la facilitat d'accés o el fet que arriben a moltes persones, dins d'un ambient més informal que afavoreix a la participació dels seus integrants, així com el comptar amb una gran varietat de continguts disponibles. 
A més, altres factors que contribueixen a la seva extensió és que, cada vegada més, moltes institucions de renom estan participant en activitats com aquestes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario